Work-out jako forma budowania zaufania i wsparcia w organizacji.
Jest to formuła pracy ucząca współpracy oraz krytycznego podejścia do pomysłów pracowników. Daje szansę wzrostu poczucia wpływu na otaczającą rzeczywistość w firmie, rozumienia zależności w realizacji rozwiązań usprawniających pracę, zaufania do osób zarządzających oraz do siebie nawzajem.
Istota Work-Out:
- Informacja dla przełożonych o problemach w firmie
- Zgłaszanie rozwiązań, których celem jest usunięcie tych problemów
- Generowanie rozwiązań eliminujących niepotrzebną pracę
Główny cel:
Wprowadzenie mechanizmu pozwalającego na bezpośrednie zaangażowanie każdego z pracowników w proces decyzyjny zmian dotyczących miejsca pracy
Szczegółowym celem jest zdefiniowanie działań, które odpowiadają na pytania:>
- Jak łatwiej i efektywniej wykonywać pracę?
- Co zrobić, żeby ograniczyć biurokrację?
Sposób pracy:
- Zgłaszanie pomysłów.
- Analiza SMART
- Analiza pomysłów pod kątem: zagrożenia, problemy, ryzyka, wyzwania, potrzeby informacyjne.
- Weryfikacja pomysłów w zakresie: korzyści versus koszty.
- Wybór najlepszych pomysłów.
- Prezentacja wybranych pomysłów językiem korzyści decydentom (menedżer).
- Decyzja menedżera o przyjęciu pomysłów do realizacji z uzasadnieniem odrzucenia niektórych z nich.
Zalety (możliwe efekty) work-outu jako formy budowania zaufania w organizacji:
- Możliwość wspólnej pracy nad rozwiązywaniem problemów.
- Poczucie wspólnej płaszczyzny trudności w miejscu pracy – odkrycie, że inni mają podobne problemy.
- Wyrażenie własnych potrzeb dotyczących usprawnień w miejscu pracy.
- Możliwość uzyskania wsparcia w realizacji własnych pomysłów.
- Spojrzenie na problem i możliwości rozwiązań z różnych perspektyw (perspektywa międzydziałowa i międzywydziałowa).
- Umiejętność dyskusji problemów pod kątem: problemy, wyzwania, zaplecze, możliwości.
- Ocena rozwiązań pod kątem możliwości, czasu oraz kosztów ich wdrożenia, a także ich konsekwencji dla pozostałych uczestników organizacji.
- Umiejętność obrony własnego stanowiska.
- Bezpośrednia informacja zwrotna dotycząca możliwości wdrożenia prezentowanych propozycji.
- Utworzenie grup roboczych zainteresowanych rozwiązaniem danego problemu.
- Spotkanie, integracja, wymiana pomysłów, poprawa komunikacji.